I Sverige reser människor från sin bostad i ytterområden eller på glesbygd in till arbete i staden eller i industriområden. Från dessa centrala områden åker samtidigt en karavan av postbilar ut till människornas hem för att leverera brev och paket i deras brevlådor...
Man behöver inte ha särskilt stora insikter i logistik för att förstå det vansinniga med denna skytteltrafik åt motsatta håll. Det kostar både arbete, tid, resurser och energi. Det skapar utsläpp genom avgaser från fordonen och genom slitage från däck mm. Dessutom sliter det på våra vägar som har mycket höga underhållskostnader och mycket stor miljöpåverkan…
Sveriges posthantering är inte hållbar. Den är till största delen inte heller nödvändig och den är inte särskilt effektiv.
Hur skulle ett hållbart system för postleverans se ut idag år 2025 i Sverige?
1) Alla trycksaker bör förbjudas. Dagstidningar och papperspost från myndigheter och företag, reklam i brevlådor mm kostar samhället enorma resurser. Många hundratals hektar skog går åt för detta slöseri. Papperspost är idag överflödigt och dessutom besvärande eftersom i stort sett all kommunikation idag sker digitalt, och som oftast per epost. Ett inkommet pappersbrev från en myndighet måste skannas och digitaliseras för att kunna bifogas en digital kommunikation. Svenska myndigheter försvårar på detta vis kommunikationen med medborgaren.
2) En digital brevlåda upprättas för samtliga medborgare som är folkbokförda i Sverige. Eftersom vi redan har Skatteverket som sköter folkbokföringen så är det rimligt att de även hanterar den digitala brevlådan.
Alla medborgare måste ha en digital brevlåda registrerad hos Skatteverket. Det kan förstås vara den privata epostadress som personen även annars använder. Den adressen ska registreras hos Skatteverket.
För omyndiga registreras förmyndares epostadress.
Alla medborgare är skyldiga att hålla sig ajour med den registrerade eposten och sänd kommunikation är att betrakta som att medborgaren är delgiven.
Idag har vi olika företag som säljer tjänster om myndighetspost. Det är helt överflödigt och ganska krångligt eftersom man istället för att få ett meddelande till sin epost, får ett meddelande om att man har ett meddelande hos detta företag som man måste göra sig besväret att logga in på varje gång för att läsa meddelandet. Det här är inte praktiskt effektiva system.
Den fysiska privata brevlådan vid huset kan alltså enkelt avskaffas.
3) Varje medborgare får också registrera ett postombud där den kan hämta ut paket. Till det ombud som medborgaren väljer ska samtliga paket dirigeras, oavsett leverantör. PostNord, DHL, Schenker eller vad det nu kan vara ska lever till detta ombud.
Detta förenklar betydligt för medborgaren som i dagsläget många gånger får åka runt till kanske 3-4 utlämningsställen I olika stadsdelar och där stå i kö för att hämta ut sina paket. Det är inte effektiv och inte praktiskt.
Det borde rimligen vara upp till Post- och telestyrelsen att organisera registreringen och förfarandet av detta system.
4) En effektivare emballagehantering måste införas Idag kör transportörerna runt med halvtomma paket. Ett paket placeras ofta i ett större paket av standardstorlek som passar och fylls upp med utfyllnadsmaterial som oftast är plats. Förpackningarna i sig innebär en miljö- och resursbelastning. Medborgaren får en stor mängd skräp att ta hand om. Det är plast och papper i överflöd. För transportörerna innebär halvtomma paket att man får plats med mindre antal paket i varje transport.
Hur man ska lösa den här krisen är ett av de allvarligare och svårare problemen. Man skulle kunna införa böter för det företag som paketerar med onödiga extravaganser. Kundombudsmannen skulle kunna har rätt att utfärda böter genom kundklagomål där en del av avgiften går till kunden och en del till KO-administration.
_______
Det här är ganska självklart en förbättring av hela postsystemet som skulle innebära en effektivisering, en bättre kundservice och enorma besparingar på resurser, transporter, energi, arbetstid etc.
Varför är det inte redan genomfört? En orsak är att vi i Sverige inte har politiker, företagsledare och beslutsfattare som är intresserade av samhällsförbättringar. Så länge som samhället drivs av vinstintressen och tillväxtmål så finns det inga incitament för miljöförbättringar och bättre service eller effektivitet. Så länge som civilekonomer sitter i styrelser istället för ekologer får vi en allt förvärrad situation, ett MADMAX. Konsekvenserna är att vi får den situation som vi har nu, nämligen att de förändringar som INTE borde göras genomförs explosionsartat och förorenar samhället, och de förändringar som BORDE göras uteblir eller förhalas.
En annan orsak är att samhällets infrastruktur förändras fortare än vad både människor och företag hinner att anpassa sig till. Idag har vi ett digitalt samhälle där vi kommunicerar digitalt, alla trycksaker är överflödiga, de tar också längre tid och innebär enorma resursanspråk. Ändå har ett land som Sverige inte lyckats att avskaffa kontanter med sedlar och mynt. Det borde gå att införa närmast omgående. Inte heller har vi avskaffat trycksaker som dagstidningar, veckotidningar, böcker och myndighetspost per fysiskt brev! Även detta är enkelt att avskaffa nästan omgående.
En tredje orsak är att varje system har en inneboende tröghet och ett motstånd mot förändringar. Det är tydligt i fråga om svensk posthantering. Vi har ett system som är ungefär likadant nu som det var för 50 år sedan! Denna systemtröghet är i sig inte fel. Det är en viktig faktor för att förändringar inte ska gå alltför fort. Då skulle vi få ett fullständigt kaos med dagliga förändringar i medborgarens vardag som ingen skulle hänga med att följa. Det som är fel är att den såkallade utvecklingen, dvs systemförändringar som går alltför fort på många områden. Det stora problemet den senaste mansåldern är teknikutvecklingen. Vi måste ha en mer reglerad och mer kvalitetsinriktad uppdatering av nya tekniska system. Ett nytt system ska inte lanseras förrän det är både teoretiskt genomtänkt med övervägningar är gjorda om vilka nya tekniska uppdateringar som kan tänkas komma inom kort.
Bara för att nämna tre exempelområden på alltför snabba tekniska omställningar: Vi såg en omställning i belysningar från glödtrådslampar, sen en kortvarig period av energilampor som alla slogs ut fullständigt när LED-lampor kunde sättas i system. Jag som är född på 1960-talet och varit med om datorernas utveckling på det privata området har sett lagringsenheter som försvunnit lika fort som de lanserades. Disketter, Zip-skivor. CD-skivor, Hårddiskar, och nu digitala elektroniska minnen och lagringsenheter i Solid State.
Bilar och fordon har samma hysteriska utveckling där förbränningsmotorer har fasat ut fossil energi med bioenergi. Biogasbilar, Etanolbilar, Vätgasbilar och nu på bara några år har de flesta El-bilar. Hade samhället styrt denna utveckling så hade man kunnat bespara oss medborgare alla dessa mellanstationer som man ganska lätt hade kunnat förutse skulle bli kortvariga.
LÄNKAR:
PostNords VD får avgå - får 14 miljoner
