Rabarberbitar med socker - Filmgodis
Den 7 juni och jag rensar runt bärbuskar i trädgården. Rabarbern har nästan vuxit sig lite stor redan. Man ska helst ta små eller medelstora stjälkar bara. De blir annars träiga med tiden. Bäst är rabarbern när den är ung. Den är då lite knaprigt hård och med en ganska intensivt sur smak. Det smakar först alldeles för surt tycker jag, men sen efter några bitar så vänjer sig smaklökarna och det smakar riktigt gott faktiskt. Men surt är det så jag häller lite socker över bitarna som jag lagt i en skål. Det här får stå ett tag så att sockret löser sig och drar ur vätska ur rabarbern. Sen är det bara att ta skålen till filmskärmen och sitta där och knapra i sig lite filmgodis ur skålen...
